Yangın Anılarımdan

YANGIN ANILARIMDAN

Süleyman ÖZEROL

Yangın maddenin ısı ile oksijenle birleşmesi sonucu oluşan yanma olayının neden olduğu doğal bir afettir. Özellikle kurak mevsimlerde orman yangınları büyük yıkımlara neden oluyor.
Yangın konusu olunca aklıma gelen bazı anılarımdan söz etmek istiyorum.

Daktilo İle İkinci Kattan Atlayan Ali Ede

Akçadağ İlköğretmen Okulu’nda birinci sınıfta okurken (1966-1967) memurların oturduğu lojmanda yangın çıktı. Komşu köy İğdir’den olan son sınıfı öğrencisi Ali Ede elindeki daktilo ile birlikte ikinci kattan atlamıştı.
Memurun iki kızı ağlaşıyor, biz de okulun en küçük öğrencileri olarak (12-13 yaşlarında çocuklardık o zaman) korkuyor ve üzülüyorduk.
Grup öğretmenimiz Hacı Ömer Akyüz gülerek yaklaştı, “Çocuklar, bir şey olmaz korkmayın, birazdan söndürülür” dedi.
Bir süre sonra da söndürüldü, daha sonra onarılarak yine lojman olarak kullanıldı.
Grup öğretmenimizin o umursamaz tavrına şaşmıştım. Ama sonra düşününce hak verdim; bize metanetlik vermek istemişti...

5 Haziran 1977 Seçim Günü Yangın

1972 yılında Akçadağ İlköğretmen Okulu’nu bitirdim, Urfa Merkez Yetiştirme Yurdunda göreve başladım. 1975 yılında Kısas İlkokuluna atandım.
Ecevit'in 216 milletvekili çıkardığı 5 Haziran 1977 seçim günü Urfa Kısas İlkokulu'nda bina sorumlusu olarak görevliydim.
O gün Kötü Çay yolunda buğday tarlalarında yangın çıktı. Yangının atılan bir izmaritten çıktığı daha sonra söylendi. 500 hanelik kısasta ne kadar traktör varsa pulluklarını takarak yangına müdahale etti. Yangın alanının dört bir yanını pullukla sürerek yangının yayılmasını önlemeye çalıştılar. 15 kilometre uzaklıktaki Urfa'dan da itfaiyeler geldi ve yangın söndürüldü.

Ballıkaya'da Büyük Yangın

Köyümüz eski yerleşim yerindeyken bazı yangınlıklar yaşasa da 14 kız Temmuz 2015 tarihindeki gibi büyük bir yangın yaşamamıştı.
Bu yangından sonra Ballıkaya yangın belleği adıyla bir site açtım ve yangınla ilgili ne kadar bilgi ve belge varsa yükledim. Diğer yandan köşe yazarlığı yaptım gazeteye de yazılar yazdım.

Ballıkaya'da Trafo Yangını

13 Temmuz 2021 günü gece 23 sıralarında çıkan yangın, köylülerin ve yarım saat sonra gelen itfaiyenin çabasıyla söndürüldü.
Yangınla ilgili olarak aldığım bilgileri paylaşmadım ama fotoğrafları toplumsal paylaşım sitelerinde paylaştım.

Ballıkaya'da İkinci Büyük Yangın

13 Ağustos 2023 salı gecesi saat 23.00 sıralarında çıkan yangın gecenin zifiri karanlığında alevlerin yükselmesi ile ve kuzeyden esen rüzgârın etkisiyle güneye doğru yayıldı.
Sokak lambalarının iki gündür yanmaması nedeniyle etrafı göremediğimiz için zifiri karanlıkta ancak alevleri görebiliyorduk.
Ertesi gün saat 10.30-11 arası yangın alanı ile ilgili birçok fotoğraf çektim. Hala Köroğlu tepesinde Aleviler yükseliyordu. Başında sabah saat beşte kontrol altına alındığı belirtirse de saat 11.00 sıralarında tamamen sona erdi. İtfaiye ve jandarma ekipleri de alanda incelemelerde bulundular.

Gözler Elektrik Ağında

İki büyük yangında olsun, trafo yangınında olsun gözler elektrik ağına çevriliyor.
2015 yılındaki yangında köylülerimizin zararları yanlarındaki arka kaldı.
Bakalım bu kez nasıl bir sonuç olacak?
Ballıkaya köyü, 1986 yılında yeni yerleşim yerine taşınmış 1987 yılında da elektrik ağ kurulmuştur. Daha sonra su ağı bağlanmış ve bu geçen süre içinde yenileme yapılmamış olduğunu duyuyoruz.
Trafonun yaşını 2013 yılında TEDAŞ görevlerini söylediğimizde, trafonun da belli bir yaşı oluyormuş. “mutlaka değişmeli” demişlerdi. Ancak herhangi bir şey yapıldığını görmedik.
Yıllardır paslı demir borulardan su içmeye de devam ediyoruz.

Ballıkaya, 16 Ağustos 2023

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Ballıkaya'da Sekiz Yıl Sonra Yine Büyük Bir Yangın

Ballıkaya'daki Yangın Kontrol Altına Alındı